مشاوره تخصصی کنکور و تدریس ریاضی

  • ۰
  • ۰

هنر تصمیم گیری


هنر تصمیم گیری


یکی از بزرگترین مواردی که در مدارس به ما آموزش ندادند و شاید هنوز هم آموزش نمی دهند "هنر تصمیم گیری" است. 

همه ما معمولا وقتی سر سفره هفت سین هستیم و به قسمت "حول حالنا الی احسن الحال" میرسیم، یک مسیر رویایی و بی نظیر برای سال آینده خودمان ترسیم میکنیم. ولی وقتی به پایان سال میرسیم، تقریبا هیچ اپیزودی از آن فیلم رویایی را به تصویر نکشیدیم؛ جالبتر این است که هر سال مکرراً به همه گوشزد میکنیم که "امسال خیلی سال بدی بود..."


تصمیم گیری معمولا بسرعت در ذهن ما رخ خواهد داد و پالس هایی همراه با هیجان در تمام بدن ما پخش خواهد کرد، اما آن چیزی که زجرآور است این است که سرعت انجام تصمیم بشدت پایین است و گاهی به صفر میل میکند. 

تصمیم گیری یک فرآیند کاملا سینوسی است. با سرعت زیاد رخ خواهد داد و خیلی آرام در گورستان تصمیم های ما در کنار سایرین به آرامش خواهد رسید. (RIP)

یکماه و یکهفته تا عید نوروز و جمله رویایی (حول حالنا الی احسن الحال) فاصله داریم. این یکماه بسیار فرصت خوبی برای شروع به تصمیم گیری درجهت یک تغییر اساسی است. 

وقتی با یکدیگر درباره اشتباهاتمان (اغلب در مسیر کنکور) صحبت میکنیم، همه عالمانه این نکته را تکرار میکنیم که "میدانم" . (یعنی همه ما از مشکلاتمون و راه تغییر اون مشکل خبر داریم.) ولی معضل بزرگتر از مشکل خود ما و اراده نداشته ما برای تغییر وضعیتمان است. 


بگذاریم قبل از ادامه به این نکته اشاره کنم: تغییر همیشه سخت و آزاردهنده است. وقتی ما جایگاه امن و آرام خود را برای دستیابی به آنچه که هدف و دنیای زیبای آینده می نامیم رها کنیم، قطعا سخت، زجرآور و ترسناک خواهد بود؛ ولی همه اینها، هزینه ای است که باید برای رسیدن به اهدافمان متحمل شویم. (یاد این حرف مازلو روانشناس بزرگ افتادم: " شما یا به سمت رشد پیش خواهید رفت، یا به عقب و به سمت امنیت بازخواهید گشت." )


فردا زمان بسیار خوبی برای احیای دوباره تصمیم هایمان است. اینکه دوباره تصمیم بگیریم رشد کنیم یا در امنیت قرار بگیریم. تمام تغییراتی که میخواهید برای سال آینده و در یک لحظه تصویر کنید، از همین الان و ذره ذره اجرا کنید. (درست مثل یک فیلم درست حسابی که نیازمند یک فیلمنامه درست حسابی است.) 


مطمئن باشید قدرتمند شدن ذهن شما هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت برایتان زندگی شیرین و آینده جذابتری به همراه خواهد داشت. 


با آرزوی بهترین ها

امیر صانعی خوانساری

  • ۹۶/۱۱/۲۷
  • امیر صانعی خوانساری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی